Zasada SMART. Najlepszy sposób na ustanowienie celów rozwoju restauracji w 2023

Zasada SMART. Najlepszy sposób na ustanowienie celów rozwoju restauracji w 2023

Czas czytania: 5 minutes


Zasada SMART. Najlepszy sposób na ustanowienie celów rozwoju restauracji w 2023. Najlepszy sposób na ustanowienie celów rozwoju restauracji. Jeśli chodzi o prowadzenie restauracji, każdy szczegół ma znaczenie, aby zapewnić sukces działalności. W restauracji właściciele i personel pracują nad wieloma różnymi zadaniami, począwszy od przygotowywania wyśmienitych posiłków i zapewniania doskonałej obsługi, aż po regularne aktualizacje zapasów i współpracę z księgowym. Aby radzić sobie z tymi ruchomymi częściami, przydatne może być ustalenie celów restauracji, które będą kierować codziennymi działaniami. Poniżej znajduje się zestawienie wskazówek, które pomogą ci opracować i osiągnąć cele działalności restauracyjnej.

Co to jest zasada SMART? To narzędzie zarządzania, które może przynieść wielkie korzyści restauratorom i menedżerom gastronomii. Dzięki jej zastosowaniu można skutecznie osiągać cele, poprawić efektywność działania restauracji oraz zwiększyć jej konkurencyjność na rynku.

Identyfikacja celów restauracji przez 4 podstawowe elementy
Niezależnie od tego, czy otwierasz restaurację, czy szukasz sposobów na poprawę istniejącej, przejście przez podstawowe elementy twojej restauracji to dobry punkt wyjścia.

Oto 4 wspólne filary restauracji, które pomogą ci zidentyfikować cele dla swojego lokalu gastronomicznego.

  1. Personel i obsługa klienta
    “Jeśli personel jest najlepszy, to obsługa też będzie taka, a klienci z kolei będą mieli doskonałe doświadczenia gastronomiczne i będą wracać”

Aby utrzymać wysoki poziom obsługi, regularne i wysokiej jakości szkolenie zapewnia, że twoi pracownicy znają swoje obowiązki i czują się pewni.
Zainwestuj w system POS z funkcjami mobilnymi. Dzięki mobilnemu POS-owi możesz ustawić opcje zamawiania i płatności przy stoliku, eliminując kontakt osobisty. To daje gościom kontrolę i automatyzuje proces, który zwykle zabiera dużo czasu kelnerom. Gdy wyeliminujesz długopis i papier twój personel będzie miał więcej czasu na skoncentrowanie się na ważnych sprawach.


Trudności w znalezieniu pracowników zaangażowanych w twoją działalność mogą stanowić przeszkodę w osiąganiu celów biznesowych w restauracji. Dlatego ważne jest opracowanie strategii zatrzymywania pracowników i zatrudniania oddanych członków personelu.
Dodatkowo wewnętrzna harmonia i zadowolenie personelu są również niezbędne dla sukcesu twojej restauracji. Organizowanie pozytywnych i pełnych energii spotkań zespołu, podkreślanie teamworku i rozwiązywanie napięć między pracownikami są kluczowe dla ciągłej działalności restauracji.

  1. Jedzenie
    Rodzaj jedzenia, jakość składników i prezentacja dań są kluczowe dla rozkwitającej restauracji.

Przyjęcie spójnych standardów przygotowywania jedzenia i znalezienie stałego dostawcy wysokiej jakości produktów spożywczych, powinno być ustalone na początkowym etapie otwarcia restauracji.
Jednym z najważniejszych celów jest zawsze próba poprawy produktu. Aktualizowanie menu sprawia, że restauracje pozostają konkurencyjne i nowoczesne.
Promuje się podejście od farmy do stołu w restauracji, przyciągając grupę docelową szukającą lokalnych, sezonowych i zrównoważonych posiłków.

  1. Marketing
    Marketing odnosi się do promowania i sprzedawania ofert twojej restauracji i obejmuje zarówno branding, jak i reklamę. Tożsamość, osobowość i misja twojej restauracji stanowią twój brand. Reklama, z kolei, obejmuje sposób komunikowania informacji o twojej restauracji, aby przyciągnąć klientów.

Tożsamość i koncepcja twojej restauracji powinny być wyczuwalne już po wejściu do sali restauracyjnej. Dekoracje, styl obsługi i playlista muzyczna powinny emanować zamierzonym nastrojem, i komunikować kim jesteście, tworząc znaczące doświadczenie dla gości, którzy będą chcieli wrócić.
Listy mailingowe, programy lojalnościowe, reklamy w lokalnej prasie, atrakcyjna strona internetowa i konto w social mediach to wszystkie popularne formy reklamy.


“Nie można przecenić roli mediów społecznościowych w branży restauracyjnej, a reklama to zawsze cel”. Tworzenie kont na Facebooku, Twitterze i Instagramie do dzielenia się wiadomościami, zdjęciami i ciekawostkami dotyczącymi twojej restauracji to świetny sposób na przyciągnięcie gości i informowanie klientów o nowościach w restauracji.

  1. Finanse
    Od kredytów na rozpoczęcie działalności restauracji po roczne przychody, zrozumienie finansów twojej restauracji zapewnia jej możliwość ciągłego funkcjonowania, pozostawania rentowną.

Zawsze staraj się utrzymywać stały przepływ dochodów w trakcie wszystkich godzin pracy. Naucz się rozumieć kiedy twoja restauracja zarabia pieniądze, a kiedy nie. Następnie pracuj nad zwiększeniem ruchu w okresach spowolnienia poprzez specjalne oferty, rabaty i promocje,
aby utrzymać niskie koszty żywności, ale wysoką jakość. Oprócz ustalania kwartalnych celów dotyczących sprzedaży w stosunku do kosztów żywności, pracuj nad nowymi źródłami przychodów. Sprawdź ubiegłoroczne przychody i staraj się je przebić różnymi taktykami, w tym upsellingiem.
Rozważ różne sposoby poprawy zysków.

  1. Spróbuj obniżyć koszty sprzedanych towarów (COGS), poprawiając system magazynowy.
  2. Sugeruje się, że właściciele mogą próbować obniżyć zmienne koszty, ograniczanie personelu w okresach spowolnienia, ograniczanie godzin pracy lub kupowanie mniejszej ilości jedzenia i alkoholu w okresach spowolnienia.
  3. Cele restauracji zmieniają się z czasem
    Dla nowych graczy, najważniejsze jest poinformowanie potencjalnych klientów o twojej nowej restauracji. Z drugiej strony restauracja działająca od ponad dziesięciu lat może myśleć o otwarciu dodatkowych lokalizacji lub rozszerzeniu działalności na różne miejsca, takie jak targi rolnicze czy sklepy detaliczne, aby oferować produkty spożywcze z marką restauracji.

Cele restauracji powinny być holistyczne


Rozsas wyjaśnia, że połączenie jedzenia, personelu i atmosfery jest kluczowe dla jej restauracji. “Bez tych trzech elementów restauracja nie może odnieść sukcesu. Gdybym serwowała najwyższej jakości jedzenie, ale miała brudną łazienkę lub kelnera o przeciętnej jakości, to nie miałoby znaczenia. Klient nie wróciłby. Traktuję swoją restaurację jako miejsce docelowe, nie tylko placówkę gastronomiczną.”

Ustalanie S-M-A-R-T celów restauracji


Teraz, gdy przemyślałeś obszary, w których twoja restauracja może się poprawić, czas opracować celowe cele biznesowe. Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem restauracji czy menedżerem restauracji, tworzenie celów, które są SMART (Specyficzne, Mierzalne, Osiągalne, Realistyczne i Terminowe), pozwala ci lepiej osiągnąć swoje cele. Poniżej przedstawiamy skrót SMART, który został pierwotnie stworzony przez George’a T. Dorana, aby pomóc osobom i grupom w opracowywaniu celów.

Specyficzne


Twój cel powinien określać dokładny pożądany wynik. Powinien być jasny i dobrze zdefiniowany. Pomaga to wyjaśnić konieczne kroki do osiągnięcia celu. Oto przykłady konkretnych celów.
Poprawa zaangażowania w mediach społecznościowych, jak sugeruje Zimmerman, powinna być ciągłym celem. Ustal konkretny cel, na przykład wzrost o 50% obserwujących na Instagramie i Twitterze.
Ograniczenie marnotrawstwa żywności to ważny cel ekologiczny. Wybierz maksymalną ilość marnowanej żywności, którą tolerujesz, i utrzymuj marnotrawstwo żywności na poziomie lub poniżej tego poziomu.


Mierzalne


Jeśli ustalisz kryteria, łatwiej będzie ocenić postępy. Powinieneś stworzyć pomiar ilościowy lub jakościowy dla każdego celu. Oto przykłady celów, które można zmierzyć.

Zwiększenie sprzedaży o 80 000 zł w tym roku, wzrost zaangażowania w mediach społecznościowych o 50% i obniżenie marnotrawstwa żywności o 20% to wszystkie ilościowe sposoby pomiaru postępów.
Przykładem celu jakościowego może być promowanie bardziej gościnnej obsługi. Możesz uwzględnić kilka czynników ilościowych i jakościowych do pomiaru tego celu: każdy kelner musi powiedzieć otwierającą frazę emanującą energią gościnności, kelnerzy muszą dobrze znać menu, muszą przestrzegać określonych zasad etykiety przy dostarczaniu jedzenia i sprzątaniu stołów.


Osiągalne


Twój cel powinien być taki, który zmusza cię i twój personel, ale nadal jest realistyczny i osiągalny. Oto rady dotyczące tworzenia celów osiągalnych.

Jeśli obecnie generujesz 50 000 zł sprzedaży tygodniowo, cel osiągnięcia 100 000 zł w pierwszym tygodniu roku może być nierealistyczny. W ogólnym przypadku, warto zaczynać od celów małych, stopniowych wzrostów, aby uniknąć przytłoczenia. Cele osiągalne są również te, które można zrealizować w kontekście bieżącej sytuacji finansowej twojej restauracji. Na przykład, jeśli jednym z twoich celów jest przeprowadzenie dużych napraw lub remontów, poczekaj, aż dochody w twojej restauracji będą odpowiednio wysokie

Realistyczne

Ten aspekt odnosi się do tego, jak trafny i odpowiedni jest cel. Czy adresuje on obecne potrzeby twojej restauracji i czy jest zgodny z twoją marką? Czy odnosi się do obecnej sytuacji społeczno-gospodarczej? Czy jest związany z twoją grupą docelową?

Na przykład, jeśli celem jest zwiększenie zaangażowania w mediach społecznościowych, ale grupa docelowa twojej restauracji używa Instagrama bardziej niż Twittera, warto skupić się bardziej na Instagramie. Jeśli ostatnio pojawiła się konkurencja w okolicy, warto poświęcić dużo czasu na starania mające na celu przyciągnięcie klientów i utrzymanie aktualności: można wprowadzić najnowszą technologię, taką jak bardziej efektywny system POS, wprowadzić trendy dietetyczne do menu (bezglutenowe, bez laktozy), oferować specjalne promocje lub organizować wydarzenia, aby przyciągać gości do twojej restauracji.

Terminowe

Twoje cele powinny mieć określony harmonogram, aby uniknąć opóźnień i stworzyć poczucie pilności. Jednak te harmonogramy powinny być wykonalne. Tworzenie etapów lub kroków do osiągnięcia celu ułatwia proces.

Utrzymywanie swojej restauracji w stanie progresu nie jest łatwym zadaniem. Zauważyłem, że jeśli nie jestem stale obecny i aktywny w większości sytuacji, moje cele nie są osiągane.

Często przypominam właścicielom restauracji o pozostawaniu i kontrolowaniu teraźniejszości, świadomości potrzeb swojej restauracji i aktywnym dążeniu do jej poprawy. “Osiągnięcie celów zawsze stanowi wyzwanie, ale twoja restauracja będzie miała znacznie większe trudności w osiągnięciu sukcesu, jeśli nie ustalisz celów”

Tak więc, opracowanie SMART celów restauracji może pomóc w zarządzaniu i doskonaleniu działalności gastronomicznej. Pamiętaj, że cele te powinny być konkretne, mierzalne, osiągalne, realistyczne i określone czasowo, aby były bardziej skuteczne w kierowaniu twoją restauracją ku sukcesowi.

Podobne wpisy